Wednesday, August 3, 2011

3D Dengan Arahan 'Thickness'

Asslamualaikum & Salam Sejahtera....

Selain menggunakan kaedah 'wireframe' untuk melukis objek 3D, kita juga boleh menggunakan arahan 'Thickness' dalam melukis objek 3D melalui perisian AutoCad. Kaedah arahan 'Thickness' ialah menggunakan atau memanipulasikan ketebalan garisan untuk membentuk objek 3D. Dengan kata lain, kita memberikan ketebalan pada garisan untuk menampakkan bentuk objek dalam 3D.


'Thickness' boleh dilakukan dalam pelbagai paksi, samada paksi Y, X ataupun Z. Jika 'Thickness' garisan atau objek adalah sifar (0), ia tidak akan memberikan kita objek 3D. Jika kita letakkan nilai 'Thickness' adalah negatif, tebal garisan tersebut akan dinaikkan mengikut arah bertentangan. Sebagai contoh, kamu meletakkan nilai -3 pada 'Thickness' garisan pada paksi Z ia akan memberikan tebal garisan tersebut ke bawah sebanyak 3 unit.

Jenis-jenis objek/garisan yang boleh digunakan untuk 'Thickness' adalah 2D solid, Arcs, Circles, Lines, Polylines (including spline-fit polylines, rectangles, polygons, boundaries, and donuts), Text (only if created as a single-line text object using an SHX font), Traces & Points.

To set the 3D thickness of new objects
  1. Click Format menu Thickness.
  2. At the Command prompt, enter the value for the thickness distance.

    When new objects are created, they have the specified 3D thickness.

To change the 3D thickness of existing objects
  1. Select the objects whose 3D thickness you want to change.
  2. Right-click one of the objects. Click Properties.
  3. In the Properties palette, select Thickness and enter a new value.

    The selected objects change to display the specified 3D thickness.


No comments:

Post a Comment